International artist Bente Elisabeth: (Text in Deutsch neben unter.) (Dansk tekst nederst på siden.)
Artist statement. Bente Elisabeth Endresen
Jeg voksede op i den arktiske del af Norge, og boede senere i ni år på Grønland. Siden 2005 har jeg boet på Mols, og jeg har arbejdet som professionel billedkunstner siden 1995.
At opleve den sårbare arktiske natur “under huden” har præget min indstilling til natur og til livet. Med mit arbejde som billedkunstner håber jeg at være med til at skærpe opmærksomhed og aktiv handlen på miljø- og klimaarbejde for således at medvirke til, at mennesket lever et bæredygtig liv på jorden.
Mine værker er oliemalerier, tit i store formater. De vipper mellem det naturalistiske og det abstrakte, med tydelig reference til de klare og intense nordiske og arktiske farver og lys. Jeg tager gerne udgangspunkt i de store temaer fra Skabelsen og en livslang undren og fascination af naturen. De fire elementer ild og jord og luft og vand samt det femte Kosmos er grundstenene i billederne. Inspirationen henter jeg fra mine oplevelser i den storslåede og sårbare natur i Arktis, hvor jeg er opvokset og hyppigt rejsende.
Med mit kunstneriske virke vil jeg gerne deltage i en samtale om, hvordan vi aktivt kan reetablere en bæredygtig natur og skabe et godt levested for levende væsener i samhørighed med den evigt foranderlige organisme, som jorden er. Jeg begyndte derfor tidligt at kombinere kunst og klima.
Et eksempel på dette er det tværfaglige projekt “Red snow – when the Climate bleeds”, som jeg var initiativtager til. Projektet, hvor en gruppe forskere og kunstnere deltog, blev vist på Nordens Hus i Reykjavik og Thorshavn, på Katuaq i Nuuk og på Nordatlantens brygge i København i årene 2012 – 2014, og inkluderede foruden billedkunst også musik, trommedans, workshops, skolebesøg, foredrag og beskrivelser af videnskabelige resultater omkring klimaforskning.
Jeg føler mig forbundet med alle dem, der arbejder for et bæredygtig liv på jorden ved at oplyse om og motivere til aktiv handlen for at bremse den menneskeskabte destruktive påvirkning af natur og klima.
Mit værk til projektet “Red Snow, when the Climate bleeds” fik navnet “Ice in Motion”. Det består af syv oliemalerier på hver 200 x 60 cm. Her veksler jeg med af male, at dryppe, at lade malingen til dels flyde for at illustrere hvordan gletsjere smelter i Arktis, bevæger sig, transformeres til vand. Og planter pibler frem, hvor isen smelter. Jeg eksperimenterer med malingens bevægelse og farvernes blanding og dermed skabes nye strukturer, som understreger naturens bevægelser. Oliemaling tørrer langsomt og jeg kan få overraskende strukturer frem ved at blande farver. Værkerne indgik blandt andet i en nordisk vandreudstilling.
Et eksempel på arbejdet med Skaberværket, er værket “Skabelsen”, et triptykon af oliemalerier, som blev lavet på bestilling til en kirke i Norge. Det afspejler den flotte, farverige og harmoniske natur, vi er omgivet af, og udtrykker en følelse af overvældende undren ved mødet med alt det skabte.
Til mine danske kunstvenner: “På de grønne bakker med smuk udsigt over Egens og Kalø Vig bor hun. Hun har galleri og atelier på første sal med udsigt over markerne. Med baggrund i det norske og flere år på Grønland har naturen altid været vigtig. Her på Mols er der også højt til loftet og gamle kulturrødder at spore i landskabet. Naturens forandring, liv, bevægelser og ikke mindst farver kommer ind ad atelierets store vinduer. Hun maler de indtryk, og de sansninger hun får ved at gå i naturen, og man kan næsten mærke vinden og solens varme i værkerne. Malerierne vipper på kanten mellem det abstrakte og naturalistiske, og er inspireret af naturindtryk og samspillet mellem de fire grundelementer: jord, vand, ild og luft og så det femte: kosmos både i det store og i det små.
Hun udstråler den ro, der skal til for at skabe i nuet og åbne op for de indtryk, der kommer. Hendes skitser fungerer som inspiration og en måde at huske sanseindtryk på, for det er sanseindtrykkene, der er de vigtige, ikke det hun ser. ”Når jeg vandrer i naturen, uanset om det er i Nordnorge eller i Mols Bjerge, så er det rart at føle samhørigheden med naturen og oplevelsen af at være i elementerne”. Maria Nygård, Kulturskrædderiet.”
I paint impressions, moods, atmospheric images that support the atmosphere you want in your home, your office, your surroundings.
I was born and raised in the fantastic nature of Northern Norway, and lived some years in Greenland. Now my base is Denmark, in National park Mols Bjerge, where the heaven is high and we are walking on old cultural land. I feel the power of nature.
I paint what I see, what I feel, what I sense.
Impressions of nature,
The five elements; Earth, Fire, Air, Water and Cosmos.
We are all one. Everything is part of the wholeness,
Parts of the cosmos that we can hardly imagine.
To my English speaking art friends: “On the green hills with a beautiful view of Egens and Kalø Vig she lives. She has a Gallery and Studio on the first floor overlooking the fields. Given she was born in Norway and lived several years in Greenland, nature has always been of utmost importance for her. At Mols, the landscape is also very beautiful and there are ancient cultures to trace in the landscape. Nature’s change, life, movements and, last but not least, colors are seen from the large windows of the studio. She paints the impression and the sensations she gets in nature, and you can almost feel the wind and the heat of the sun in the works. The paintings lash on the edge between the abstract and naturalistic, and are inspired by natural impressions and the interaction between the four basic elements: soil, water, fire and air, and also the fifth: the cosmos, both in large and small. She finds the inner peace needed to create in the moment and open up the impressions that come. Her sketches act as inspiration and a way to remember sensory impressions, because it’s the sensory impressions that are important, not what she sees. “When I walk in nature, whether in Northern Norway or in the Mols hills, it’s nice to feel the cohesion with nature and the experience of being in the elements.” Maria Nygård, Cultural Affairs.”
Für meine deutschsprachigen Kunstfreunde: Mitten im Nationalpark Mols Bjerge an der Ostküste Dänemarks- umgeben von Hügeln, Wald und Meer, wohnt Bente Elisabeth. Von ihrem Atelier aus schaut sie über die Wiesen und Felder. Die Natur lag ihr, der gebürtigen Nordnorwegerin, die u.a. auch in Grönland gelebt hat, schon immer am Herzen. Die sich ständig verändernde Natur, die Bewegung, das Leben und nicht zuletzt die Farben, strömen durch die grossen Fenster des Ateliers. Diese Eindrücke sind es, die Bente Elisabeth in ihren Werken wiedergibt. Man kann den Wind und die Sonne geradezu in ihnen spüren. Ihr Stil ist eine Gratwanderung zwischen dem Abstrakten und dem Naturalistischen, inspiriert vom Zusammenspiel der vier Grundelemente Erde, Wasser, Feuer und Luft und als fünftem dem Kosmos.
Das Thema der Schöpfung zieht sich wie ein roter Faden durch Bente Elisabeths Werk. Es begann mit einer grossen Ausstellung im Kunstzentrum Silkeborg Bad, wo Bente Elisabeth die Aufgabe erhielt, 200m2 mit Bildern zu füllen. Der Ausgangspunkt sollte der erste Schöpfungstag sein, wie er im 1. Buch Mose beschrieben wird. Dies gab Anlass zu vielen Überlegungen. Was war vor der Schöpfung? Wie soll man sich Farben und Licht des ersten Tages vorstellen? Farben sind ja das Wirkungsmittel eines Malers- aber wie war es denn, bevor das Licht kam? Die Schöpfung ist seither eine grosse Inspirationsquelle für Bente Elisabeth. Es folgten u.a. Kirchenausstellungen sowohl in Norwegen als auch in Dänemark.
Durch ihre starke Bindung zur Natur hat Bente Elisabeth begonnen, sich für den Klimaschutz zu engagieren. Zusammen mit einer Reihe von Künstlern und Wissenschaftlern, verfolgt sie Projekte, die besonders auf Klimaveränderungen im arktischen Raum aufmerksam machen möchten. Dort, wo auch Bente Elisabeth sich durch ihre Jahre in Grönland Zuhause fühlt, sind die Folgen der Erderwärmung besonders sichtbar.
Für Bente Elisabeth ist die innere Ruhe sehr wichtig, um den Augenblick festzuhalten und sich den inneren Eindrücken zu öffnen. Ihre Skizzen helfen ihr, die Sinneseindrücke zu bewahren, denn es sind diese Eindrücke, um die es ihr geht, und nicht das, was das blosse Auge sieht.
“Wenn ich in der Natur wandere, egal ob in Nordnorwegen oder in Mols Bjerge, ist es gut, die Zusammengehörigkeit mit der Natur und ihren Elementen zu spüren.”
Bente Elisabeth war mit ihren nordisch inspirierten Werken schon in vielen Ausstellungen zu sehen. Sie malt mit Öl auf Leinwand und experimentiert auch gerne mit dem Material, um die besonderen Stimmungen der Natur im Rhythmus der Jahreszeiten veranschaulichen zu können.
Auf der Homepage www.benteelisabeth.dk sind ihr Lebenslauf und eine breite Palette ihres Werkes zu finden.








